-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48171 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

بهترين آيه در قرآن، براي توبه كردن كدام است؟

از برخي دانشمندان اسلامي نقل كردهاند كه آية 102، اميد بخشترين آيات قرآن است كه درها را به روي گناهكاران گشوده توبه كاران را به سوي خود دعوت ميكند: وَ ءَاخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلاً صَـَـلِحًا وَ ءَاخَرَ سَيِّئًا عَسَي اللَّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ;(توبه،102) و گروهي ديگر به گناهان خود اعتراف كردند و اعمال صالح و ناصالحي را به هم آميختند، اميد ميرود كه خداوند توبه آنها را بپذيرد; خداوند غفور و رحيم است.

اين آيه دربارة ابولبابة انصاري نازل شد; زيرا او و چند نفر ديگر از ياران پيامبر6 از شركت در جنگ تبوك خودداري كردند، امّا وقتي آياتي را كه در مذمت آنان وارد شده بود شنيدند، بسيار ناراحت و پشيمان شدند; به همين جهت، براي آن كه توبه و پشيماني خود را اعلام كنند، خود را به ستونهاي مسجد بستند و قسم خوردند كه خود را از ستون باز نكنند تا آن كه پيامبر6 اين كار را انجام دهد. پيامبر6 هم فرمود: من هم قسم ميخورم كه چنين كاري را نكنم مگر اين كه خداوند به من اجازه دهد; سپس اين آيه از طرف خداوند متعال نازل شد و بدين ترتيب، خداوند توبة آنان را پذيرفت.( تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 8، ص 114، نشر دارالكتب الاسلامية. )

آية ديگري كه اميد بخشترين آيات قرآن ـ در رابطه با گناهكاران ـ مطرح شده است، آيه 53 سوره زمر است: قُلْ يَـَعِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلَيََّ أَنفُسِهِمْ لاَتَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُو هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ;(زمر،53) بگو: اي بندگان من كه بر خود ستم و اسراف روا داشتهايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همة گناهان را ميآمرزد. امير مؤمنان عليميفرمايد: آيهاي گستردهتر از اين آيه در قرآن وجود ندارد.

به همين جهت، وحشيِ جنايت كارِ معروفِ تاريخ اسلام و قاتل حمزه سيد الشهدأ هنگامي كه ميخواست مسلمان شود، از اين ميترسيد كه توبهاش پذيرفته نگردد، زيرا به راستي گناه او بسيار سنگين بود جمعي از مفسّران ميگويند: آية فوق نازل شد و درهاي رحمت الهي را به روي وحشي و وحشيهاي توبه كار گشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.